nutella och banan rulltårta :)

tjenare :) idag har jag bakat nutella och bananrulltårta. Eftersom jag har fått höra att jag ska lägga in recept på de jag har bakat så ska jag självklart göra de!

NUTELLA OCH BANAN RULLTÅRTA

receptet på rulltårtan
3 st ekologiska ägg/vanliga ägg
1.5 dl strösocker
2 msk mjölk
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 st apelsin, rivet skal
2 msk kakao

fyllningen
ca en nutellaburk
2 st bananer

gör såhär:

1. Sätt ugnen på 250 grader, varmluft.

2. Vispa ägg och strösocker poröst. Tillsätt mjölk och rivet apelsinskal.


3.
Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver och vänd ner det i äggsmeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en bakplåt.


4.
 Grädda i cirka 3-5 minuter, men håll ett öga på den hela tiden för de går väldigt fort. Kolla med en provsticka.


5
. Sockra ett bakplåtspapper och vänd kakan upp och ner på de sockrade bakplåtspappret. Lossa försiktigt bakplåtspappret från tårtbotten.


6.
Skala och skiva bananerna tunt. Bred ut Nutellan i ett jämt lager på den nygräddade chokladtårtbotten. Strö över bananskivorna.


7.
Rulla ena långsidan mot den andra till en tight rulle, var noga med att vika in första kanten ordentligt. Låt svalna något.


8.
Skär tårtan i 2-3 centimeter tjocka bitar.

de var så jag gjorde den men leila använde mandelspån och sånt och hennes recept hittar du här


/a


Kommentarer
Postat av: du vet vem

Vad bra att du har lagt till "/vanliga ägg" annars kanske man tror att man inte kan baka den :o Bra initiativ!

2010-01-08 @ 19:10:27
Postat av: MH

Gud va det ser gott ut!!!Man blir jättesugen.

2010-01-08 @ 19:27:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0