let's dance!

tjenare!! :D just nu så sitter jag och ser let's dance, willy är bara för härlig! eller hur?

dagen har bestått av skolan där vi hade so prov där vi skulle diskutera om "den amerikanska revolutionen" jag diskuterade med emma och julia och de gick jättebra för alla tre :)) vi hade även engelskaglosor, jag tog 42 stycken och förhöret gick riktigt bra!

Vi hade även skridskor denna dag, vi hade våran sista för den här terminen så vi fick bara ha 2 skridskorlektioner, normalt sett skulle jag tycka att de var bra, men nu har jag börjat tycka att skridskor är riktigt kul! så de var synd att vi inte fick ha nå mer skridskor än två lektioner.

ikväll har jag bara tagit de lungt, ätit god middag som bestod av älgfile, klyftpotatis,beasås, sallad, balsamico sås och julmust! väldigt gott :) sen har jag gjort en päronpaj med after eight och smuldeg. Till den serverades det leilas rårörda vaniljsås.


RECEPTET

6-7 st stora päron

16 st after eight

100 g mörk choklad


SMULDEG

150 g smör

2 dl vetemjöl

1 dl havregryn

1 msk socker

såhär gör du:


Skala och koka päronen mjuka i en sockerlag.
Dela dem i bitar och strö ut dem i en pajform.
Skär after eight i mindre bitar och
fördela dem jämt över päronen
Blanda samman allt till smuldegen.
Hackachokladen till mindre bitar. Lägg på hälften
av smuldegen och chokladen på päronen och
grädda i ugnen 10 minuter. Ta ut pajen och
lägg på resterande smuldeg och choklad och
grädda ytterligare 10 -15 minuter. Servera
den ljummen med en klick grädde eller vaniljsås.

detta recept har vi fått av Gunilla

vaniljsåsen 4 potioner

3 äggulor
en vaniljstång
1-2 msk vaniljsocker
½ dl socker
3 dl grädde

såhär gör du:

snitta vaniljstången, skrapa ut fröna och lägg dom i en bunke, lägg till socker, vaniljsocker, äggulorna och vispa det till ett vitt skumm. Vispa grädde lätt och rör ner det i äggblandningen, Servera!

detta receptet är taget från leila.








Kommentarer
Postat av: moster

du är duktig du. vilken tur att din mamma har dig som gör goda saker,annars skulle hon smalna bort, men så länge du bakar gott finns hon kvar. puss puss

2010-01-23 @ 11:44:39
Postat av: MH

Mmmm va gott det låter, man blir sugen trots att man är mätt.Kanon med recept!!

2010-01-23 @ 23:41:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0