pannacotta

ooops!

lovade mina vänner att lägga in receptet på vaniljpannacottan jag gjorde när jag hade halv 8 hos mig.

så här kommer det:

Vaniljpannacotta
för 10 personer

5 gelatin blad.
 2 vaniljstänger.
12,5 dl grädde.
    1,25 dl strösocker
              2-3 msk vanillin socker


1.
Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.

2.Skär upp vaniljstången på längden och skrapa ur fröna i en kastrull. Häll på grädde, socker och vanillinsocker(om man har äkta vaniljsocker med svarta ploppar i ska man minska mängden för det är aningen starkare)  och låt blandningen sjuda över låg värme i ca 3 minuter.

3.
Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur dem och vispa ner dem i grädden. Ta sedan bort vaniljstången och fördela gräddkrämen i portionsformar. Låt stå i kylskåpet i ca 3 timmar eller till de har stelnat. Pannacottan kan serveras direkt ur formen eller stjälpas upp på en tallrik. Servera gärna med färska bär.

om ni vill ändra mängder eller nåt så hittar ni receptet här
(jag har tillsatt lite vanillinsockar för jag tycker den blir lite smaklös med bara vaniljstång)

bilden tog jag från google


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0